Book Review: ‘Happy Life – Mascha Feoktistova’ (Dutch)

Book Reviews. Vanaf vandaag een nieuw, vast onderdeel op Dancyfood. Je brein heeft een grote invloed op je mentale gezondheid. Zo ook innerlijke rust, wat er onder andere voor zorgt dat de stress je niet fataal wordt. En wat kan ervoor zorgen dat jij die innerlijke rust vind en je brein tegelijk ontspant en traint? Lezen! Lezen is heel goed voor je. Het kan zorgen voor de nodige ontspanning. Het neemt je even weg uit je eigen wereld om je mee te nemen naar de wereld omschreven in het boek. Afhankelijk van wat je leest, kan het je hersens ook trainen; slimmer maken. Ik hou  zelf erg van lezen en doe dit dan ook graag in mijn vrije tijd. Veel van de boeken die ik lees zijn erg leuk en ik zal deze vanaf nu voor jullie reviewen in Books & Brains.
Vandaag het eerste artikel en hoe kan ik het eerste artikel van Books & Brains nu beter beginnen dan met het boek van mijn BFF Mascha Feoktistova – Happy Life.

Als eerste wil ik zeggen dat ik ongelooflijk trots ben op Mascha dat zij zoiets moois heeft gecreeërd. Ik heb gezien hoe hard ze heeft gewerkt aan het schrijven van het boek en hoeveel tijd, liefde en toewijding ze erin heeft gestopt. Ik mocht de ruwe versie ook al lezen. Ik kreeg tranen in mijn ogen van trots toen ik het eindproduct voor het eerst in handen kreeg en nogmaals toen ik het als eindproduct las. Mijn complimenten.

Toen ik voor de eerste keer hoorde dat ze een boek ging schrijven vroeg ik meteen waar het dan over zou gaan. Haar antwoord: “Een boek met kleine lesjes van de dingen die ik heb meegemaakt en wat ik daarvan heb geleerd. Ik hoop dat een ander daar misschien ook iets van kan leren”. En ik moet zeggen dat dat supergoed is gelukt. Ik heb gelachen, gehuild maar ook zeker geleerd van het boek. Ondanks dat ik de meeste verhalen al kende. De manier van schrijven IS Mascha. Het voelde tijdens het lezen net alsof ze het gewoon aan mij vertelde, je voelt dat ze het meent. Het raakt je op een manier als wanneer je oudere zus je iets wilt vertellen over haar levenservaring in de hoop dat je er iets van opsteekt.
happy life 2Mijn meest favoriete hoofdstuk is het hoofdstuk over vriendschap. Ik ben hierbij misschien een beetje bevooroordeelt, maar ik had zelf niet mooier kunnen omschrijven hoe hecht onze vriendengroep is. Van hoe we elkaar ontmoet hebben tot een paar van de grappige verhalen over wat we hebben meegemaakt.

Mijn tweede favoriete hoofdstuk is die van Contact maken.Je zou het misschien niet verwachten met het werk dat ik doe, maar ik vind het soms nog steeds doodeng om ergens alleen naartoe te gaan als ik daar nog niemand ken. Ik was vroeger heel erg verlegen en ondanks dat dit nu veel minder is, heb ik het nog steeds wel eens. Ik vind het soms ook eng om zomaar op iemand af te stappen. Want wat als diegene mij verschrikkelijk vind, Mascha heeft mij geleerd dat dit helemaal niet erg is en hoe ik hiermee om kan gaan. Ik ben blij dat ze dit ook in het boek heeft omschreven, want ik weet zeker dat heel veel anderen hier wat aan hebben.

Ik kan me heel goed herrineren dat er op de laatste Amsterdam Fashionweek van 2013 een jongen op me afstapte die mij herkende van het internet en YouTube en mij allemaal vragen stelde over de fashionshow die we net hadden gezien. Ik kon zien dat hij het een beetje eng vond om zomaar op een “vreemde” af te stappen maar het enige wat ik dacht was Wow wat stoer, dat had ik zelf waarschijnlijk niet gedurfd!Happylife3Mijn derde favoriete hoofdstuk is die van Liefde. Zou ik Mascha en Gregor niet persoonlijk kennen, dan zou ik waarschijnlijk denken dat het allemaal wat mooier gemaakt was dan het in werkelijkheid is. Maar dat is het niet. Wat you read is exactly what it’s like! Ik kan me Mascha en Gregor niet los van elkaar voorstellen, zij horen bij elkaar en zijn voor elkaar gemaakt. Zij zijn voor mij dan ook echt wel een beetje een voorbeeld van een vaste relatie met iemand waar je echt van houdt.

Gregor heb ik pas later leren kennen maar is ondertussen samen met Awisa en Mascha, 1 van mijn beste vrienden. Nu ik dit schrijf besef ik me opnieuw hoeveel geluk ik heb dat ik niet 1, niet 2 maar 3!!! beste vrienden heb. En deze liefde komt in het boek Happy Life ook heel duidelijk naar voren. Niet alleen in vriendschap, relaties of werk maar ook naar de lezers toe.

Om het boek in 1 zin samen te vatten: Het boek Happy Life is ook echt DAT, het maakt je happy! Mascha, ik kan niet omschrijven hoe trots ik op je ben. Je bent een ongelooflijk mooi mens van binnen en buiten en I love you. Not only as a friend but as family. happylife4 Het boek kost 14,95 EURO en is te zowel online als in de boekhandels te koop. Kan jij niet wachten? Klik dan hier om hem meteen te bestellen.

LoveandKissesTatjanaSmall