Book Review: ‘Eten om te winnen – Novak Djokovic’ (Dutch)

Het boek ‘eten om te winnen’ is geschreven door Novak Djokovic. De nummer 1 proftennisser van de wereld, die 7 grand slam toernooien heeft gewonnen. Een inspiratie en voorbeeld voor velen. Dit is ook zeker terug te lezen in zijn boek. Op de cover staat in ’14 dagen glutenvrij en fit als een topsporter’. Toen ik dit las, was mijn eerste gedachte “Oh, weer een bekende met een dieetboek”. Maar wat ben ik blij dat ik dit boek heb gelezen! Want dit is geen dieetboek, dit is ZIJN verhaal over hoe hij de top bereikt heeft en hoe jij dat ook kunt. Want dat is voor hem niet altijd even makkelijk gegaan. Vandaag review ik daarom het boek ‘Eten om te winnen’ van Novak Djokovic.

Het boek begint met het verhaal van zijn jeugd. Hij is namelijk opgegroeid in Servië tijdens de oorlog. Hij vertelt hoe hij ondanks de verschrikkelijke oorlog en onderdrukking alsnog niets liever wilde dan de beste tennisser van de wereld te worden. Hoe hij daar een trainer vond die hem van alles leerde over de disciplines die een topsport met zich meebrengt. Ik vind het uitzonderlijk knap als je in zulke omstandigheden toch vast blijft houden aan je dromen. Alles wat hij in zijn leven heeft bereikt, heeft hij gedaan uit liefde. Liefde voor zijn familie, sport, plezier, blijdschap en geluk, zoals hij zelf zegt.

Aan het begin van zijn carriere hield hij het nooit lang vol, zakte in elkaar tijdens wedstrijden. De een zei dat hij astma had en de ander zei dat zijn conditie gewoon niet goed genoeg was. Djokovic sportte meerdere uren per dag en deed alles wat elke topsporter ook zou doen om de top te bereiken. Maar nog zorgde dit er niet voor dat er verandering kwam aan zijn gezondheid. Totdat hij op een dag iemand tegenkwam die hem vertelde dat het allemaal aan zijn dieet lag.Hij moest glutenvrij gaan eten.
Novak2Dit dus vermijden!

In zijn boek vertelt hij hoe dit process is verlopen, wat voor veranderingen hij doormaakte en vooral hoe hij van een ongezonde eter naar een gezond en glutenvrij dieet is gegaan. Hij vertelt in het boek wat gluten zijn, wat het met je doet en waarom het slecht voor je kan zijn om gluten te eten. Als je wilt weten of je ergens allergisch voor bent moet je het 2 weken niet eten. Eet het daarna 1 keer wel en kijk wat het met je lichaam doet. Deze en nog meer andere leuke testjes (en een coole party trick) voor je lichaam omschrijft hij in zijn boek.

Hij zegt wat je het beste wel en niet kan eten, waarom je dit kunt doen maar ook wat het voor hem heeft gedaan. Daarbij geeft hij eetschema’s, recepten en sport oefeningen. Ik kreeg bijna het gevoel dat hij mij het geheim van zijn succes aan het vertellen was, terwijl het eigenlijk gewoon de manier is van hoe hij eet. Ook hij is van mening dat suiker echt funest is voor je lichaam en je het maar beter kunt laten staan. Maar hij is wel fan van Manuka honing! Novak 3

Het hele boek is op een super positieve manier geschreven en zijn schrijfstijl voelt heel oprecht. I love it en heb het boek ook echt ongelooflijk snel uitgelezen. Puur omdat ik het zo interessant vond om te lezen over zijn succes, zijn manier van strijden naar de top en hoe hij dit allemaal heeft gedaan. Het voelt absoluut niet aan als een dieetboek, maar echt als een verhaal. Het verhaal van zijn succes. Na het lezen van dit boek wilde ik ook zo eten. Ook zo gezond worden, ook het allerbeste uit mijn lichaam kunnen halen en de top bereiken. Niet alleen met mijn voeding, sport of werk, maar met alles. Novak Djokovic heeft een hele motiverende, mooie manier van schrijven en ik heb er tegelijkertijd ook veel van geleerd. Novak4

Het boek is een echte aanrader en is online en bij sommige boekhandels te koop. Het boek kost 16,99 Euro en kun je hier online bestellen. Enjoy!

LoveandKissesTatjanaSmall