Vrouwen en krachttraining (Dutch)

Vrouwen en krachttraining (Dutch)

De meeste sportscholen hebben een cardio- en een krachttraining gedeelte. Om 1 of andere reden zie je bij de gewichten altijd meerendeel mannen staan en bij de cardio vrouwen. Vrouwen hebben namelijk het idee dat ze niet met gewichten moeten trainen omdat ze er dan “mannelijk” uit gaan zien. Dit is NIET waar! Het is zelfs onmogelijk om er mannelijk uit te gaan zien voor vrouwen zonder dat je hiervoor iets extra’s inneemt. Het zit namelijk zo. Mannen en vrouwen kunnen exact dezelfde training doen en er toch totaal verschillend uitzien.

Het menselijk lichaam is heel fascinerend. Mannen zien er mannelijk uit door de verhoudingen van stofjes in hun lichaam en vrouwen zien er vrouwelijk uit door de andere stofjes in ons lichaam. Verder hebben we allemaal spieren, botten, bloed, zuurstof, organen etc. We ademen allemaal dezelfde lucht in omdat we zuurstof nodig hebben. We eten gezond om ons lichaam gezond te houden. Maar waarom raken vrouwen dan zo in paniek zodra ze met gewichten moeten trainen? Je spieren moeten sterk genoeg zijn om je andere training bij te kunnen houden. Je spieren houden je bij elkaar en zorgen ervoor dat jij alles kan doen. Het is daarom heel belangrijk dat je ook je spieren traint om stevig en sterk te zijn. Mannen weten dit en trainen hun spieren daarom erg goed, maar vrouwen zijn bang om mannelijk te worden zodra ze ook maar met 1 vinger een gewicht aanraken. De quote;” Van krachttraining wordt je mannelijk” is dan ook absoluut niet waar en ik zal je precies uitleggen waarom.

Zoals ik al zei hebben mannen en vrouwen allebei verschillende stofjes in hun lichaam. Dat is waarom wij borsten krijgen en mannen niet (de bierbuik-borsten even niet meegerekend). En dat is ook waarom mannen een lagere stem hebben dan vrouwen. Deze stofjes noem je oestrogeen en testosteron en het zijn hormonen. Zowel mannen en vrouwen hebben oestrogeen en testosteron, alleen zijn de verhoudingen hiervan verschillend. Vrouwen maken meer oestrogeen aan en mannen meer testosteron. Testosteron zorgt onder andere voor snellere spieropbouw. Mannen maken bijna 20 keer zoveel testosteron aan als vrouwen. Het is daarom echt onmogelijk voor vrouwen om dezelfde mannelijke trekjes als mannen te krijgen met krachttraining. De vrouwen die deze mannelijke trekjes hebben, nemen extra steroïden (dit zijn speciale hormonen met onder andere extra testosteron) in en trainen jarenlang extreem hard om er zo uit te kunnen zien. Zonder deze extra hormoontoevoegingen kunnen ook zij onmogelijk deze mannelijke trekjes krijgen. Het vrouwelijk lichaam heeft nou eenmaal meer oestrogeen, een hoger vetpercentage en rondere vormen. Dat maakt ons vrouw en verdwijnt niet bij het trainen met gewichten.

Er is een periode geweest waarin ik met zeer zware gewichten trainde. Ik trainde zwaarder dan de gemiddelde man in de sportschool en ik begon steeds meer spiermassa aan te maken. Dit was absoluut GEWELDIG! Ik werd zowel mentaal als fysiek sterker, mijn lichaam zag er steeds beter uit, ik kreeg mooie ronde vormen (ik had letterlijk de perfecte ronde kont!) en ik kreeg geen mannelijke trekjes. Sterker nog, mijn lichaam begon er steeds vrouwelijker uit te zien door al die mooie ronde vormen. De mannen die met minder zware gewichten trainde kregen deze mannelijke trekjes wel en dat komt natuurlijk doordat zij andere hormonen hebben dan ik.

Ik train nu nog steeds met gewichten (niet meer zo zwaar als toen, daar moet je naartoe werken) en ik zie er ook niet mannelijk uit. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen. Gewichten maken je niet mannelijk, dat doen hormonen. Als jij met gewichten traint, zullen je hormoon verhoudingen een klein beetje veranderen, maar never nooit genoeg om mannelijke trekjes te krijgen. Daar ben je een vrouw voor en jouw lichaam is gewoon anders. Wil je deze mannelijke trekjes wel, dan zul je steroïden bij je dokter aan moeten vragen en extreem hard moeten trainen.

Krachttraining maakt spieren aan, spieren verbranden vet. Resultaat: Minder vet + mooiere vormen = een super afgetraind lichaam.

Net zoals vrouwen “bang” zijn voor krachttraining, lijken mannen “bang” voor cardiotraining. Dit is ook nergens voor nodig, want cardio zorgt voor een betere conditie, een sterker hart en een betere bloedcirculatie. Een betere bloedcirculatie zorgt er weer voor dat je spieren beter en sneller kunnen groeien. Daar komt ook nog bij dat je van cardio letterlijk blij wordt, doordat er happy-hormones (o.a.endorfine en serotonine) worden aangemaakt. Mannen en vrouwen kunnen dus precies hetzelfde trainen en andere resultaten krijgen. Zorg voor een goede balans tussen voeding en training en ook voor een goede balans tussen kracht- en cardiotraining. Vraag een trainer wat voor jou de beste manier is om jouw doel te behalen.

♡☮ Tatjana


Related Posts

Vlog 22 – Miss Nederland Bootcamp Dag 2 (Dutch)

Als je je ooit hebt afgevraagd hoeveel ik sport bekijk dan deze vlog waarin ik je meeneem naar de gym.  

Green smoothie voor een stralende huid (Dutch)

Green smoothie voor een stralende huid (Dutch)

Vandaag een frisse green smoothie voor jullie. Deze smoothie zorgt voor het hydrateren en reinigen van je lichaam. Ook zit hij boordevol vitaminen, mineralen en vezels. Daarbij zorgt hij ook voor een platte buik en een stralende huid.  



7 thoughts on “Vrouwen en krachttraining (Dutch)”

  • Eindelijk iemand die hier iets over schrijft!! Heel goed! Ik vind kracht ook leuker om te doen dan cardio. En zoveel mensen kijken je raar aan als je zegt dat je met gewichten traint.. THANKS voor dit artikel!

  • Ik train in de sportschool ook met gewichten, maar ik vind er zo weinig variatie in heb je misschien wat leuke oefeningen? Voor de buik- bil en arm spieren? 🙂

  • Dit is echt zo waar! Ik vond krachttraining eerst niet zo leuk en bijzonder, maar sinds een paar maanden doe ik er wat fanatieker aan en ik merk duidelijk verschil. 🙂 Heb ook gelezen dat spier minder ‘ruimte’ inneemt als vet, met als gevolgd dus dat je ook slanker wordt. Én meer spieren hebt. Dat is natuurlijk ook fijn, heel goed voor je lichaam enzo.

    Ik las trouwens ook een tijdje terug in Grazia dat vrouwen steeds minder spieren hebben, en dat dit dus echt mega slecht is voor je wervelkolom e.d. Weet het fijne er niet meer van, maar dat is goed blijven hangen!

  • Vrouwen moeten ook eens afleren om te kijken naar hun gewicht op de weegschaal.
    Kijk naar je lijn, die is bepalend.
    En als je tevreden bent met je lijn kan je de depressiviteit van je gewicht eindelijk vergeten.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


en English