Kickboksen (Dutch)

Kickboksen (Dutch)

Ik doe al een tijdje aan Kickboksen en vind het geweldig. Het is goed voor je conditie, je wordt sterk en leniger, krijgt spieren, leert je te verdedigen, krijgt meer zelfvertrouwen en een sneller reactievermogen maar het is vooral ook heel erg leuk. Kickboksen is een vechtsport waarbij je je benen en handen gebruikt. Je schopt en stoot de ander terwijl je er tegelijkertijd voor zorgt dat je zelf niet geraakt wordt. Aanvallen en verdedigen dus.


Laat ik om te beginnen even zeggen dat je van Kickboksen niet ineens agressief wordt. Sterker nog, mensen die Kickboksen zijn in het dagelijkse leven vaak minder agressief. Dit komt omdat je tijdens Kickboksen al de frustraties kwijt kunt waar je anders misschien wel mee rond blijft lopen. De negatieve berichten die de laatste tijd in de media zijn verschenen hebben echt met de personen zelf te maken en niets met de vechtsport Kickboksen. Iemand die kickbokst is niet meteen een agressief mens die met iedereen op de vuist gaat. Ik kickboks en ben absoluut tegen zinloos geweld. Tijdens het Kickboksen kiezen jij en je kickbokspartner er bewust voor om te vechten volgens de vastgestelde regels waarbij je weet dat er een mogelijkheid bestaat dat je geraakt wordt. Dit is vrijwillig en je kunt het gevecht altijd stoppen.

Kickboksen komt oorspronkelijk uit Thailand. Daar wordt de sport al eeuwenlang beoefend onder de naam Muay Thai (ook wel bekend als Thaiboksen). In de jaren 70 begon het een steeds populairdere sport in het westen te worden. In het westen is het Muay Thai veranderd naar het Kickboksen zoals we het nu kennen. Het verschil tussen Muay Thai en Kickboksen zit in de regelgeving. Bij Muay Thai is meer toegestaan dan bij Kickboksen. Zo mag je bijvoorbeeld bij Muay Thai ook iemand raken met je ellebogen, knieën of hoofd. Bij Kickboksen worden de stoten van het boksen gecombineerd met de trappen uit sporten als karate en taekwondo. Muay Thai is ook erg leuk!

Tijdens de trainingen worden zo goed als al je spieren getraind, hierdoor is het ook echt een full-body workout. Je hoeft niet bang te zijn voor blauwe ogen of gebroken botten, dat komt zelden voor.Ik heb stoten/schoppen tegen mn hoofd gehad maar (gelukkig) nog nooit een blauw oog ofzo.

Omdat Kickboksen de afgelopen jaren steeds populairder is geworden wordt het bijna overal gegeven. Veel sportscholen geven vaak lessen die een naam zoals ‘Kickfun’ hebben. Deze lessen gebruiken de stoten en schoppen van kickboksen op een milde manier tegen een kickbag (een zak waar je tegenaan mag schoppen en slaan). Hierdoor doe je niemand pijn en bepaal je zelf hoe hard je schopt of slaat. Niemand slaat of schopt jou terug. Wil je echt de die-hard kickbokslessen volgen, kun je naar een speciale kickboksschool. Ook hier worden lessen op verschillende niveaus gegeven. Als je net nieuw bent, hoef je dus niet bang te zijn dat je tegen een professionele kickbokser gaat trainen. Je traint dan soms tegen iemand anders, dit noem je sparren en hierbij krijg je stoten of schoppen terug. Ook kun je een personal trainer nemen die gespecialiseerd is in kickboksen. Hou er rekening mee dat je ook dan stoten of schoppen terugkrijgt. Het kan pijn doen, maar je pijngrens verhoogt heel snel. De kans dat je hier blauwe plekken van krijgt is wel groter.

Je kunt sowieso bescherming dragen bij het kickboksen zoals een bitje voor je tanden, scheenbeschermers, tok voor je edele delen, bokstape en bokshandschoenen voor je handen en je kunt zelfs een helm op om je hoofd te beschermen. Verder draag je bij kickboksen een korte broek en een sportbh of een comfortabel shirtje. Het gaat erom dat je niet in je bewegingen belemmerd wordt en je de bewegingen optimaal kunt uitvoeren.

Sommigen Kickboksen voor een betere conditie, om te leren verdedigen en anderen doen het omdat ze wedstrijden willen kickboksen. Omdat je het op verschillende niveaus kunt doen is Kickboksen geschikt voor iedereen. Het hangt er helemaal vanaf wat jij zelf wilt bereiken. Op het internet kun je zoeken naar goede kickboksscholen bij jou in de buurt en als je een milde versie wilt kun je vragen of er lessen worden gegeven op een sportschool bij jou in de buurt. Het meest belangrijke is dat je vooral plezier hebt, want kickboksen is heel erg leuk!

♡☮ Tatjana


Related Posts

Tips voor beginnende hardlopers (Dutch)

Tips voor beginnende hardlopers (Dutch)

De meeste mensen die willen gaan sporten, beginnen vaak met hardlopen. Het is gratis, het kan overal en is goed voor je conditie en gezondheid. Maar als je dit nog nooit hebt gedaan, waar begin je dan? Hoelang moet je lopen? Hoe snel? Wat kun […]

10 voordelen van sporten (Dutch)

10 voordelen van sporten (Dutch)

Dansen, hardlopen, zwemmen, voetballen, tennissen, hockey, schaatsen, fitnessen, turnen en snowboarden. Allemaal sporten waarvan de een warm van wordt en de ander totaal niet. Er zijn zo ontzettend veel verschillende sporten dat er voor iedereen wel iets tussen zit. Het houdt je gezond, fit, het […]



3 thoughts on “Kickboksen (Dutch)”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


en English