Hoe zit het nou met Buikspieren? (Dutch)

Hoe zit het nou met Buikspieren? (Dutch)

Bijna iedereen wilt een sixpack. 1 van de dingen die je het vaakst hoort in de sportschool of van iemand die sport is “Ik wil een sixpack!”. Maar wat is een sixpack en hoe zit het nou precies met je buikspieren? Is het 1 spier of zijn het er meerdere. Omdat velen hier geen idee van hebben zal ik in dit artikel uitleggen hoe het precies met buikspieren zit.

Een sixpack wordt ook wel een wasbord genoemd. Het is ook mogelijk om een 8-pack of 10-pack te krijgen. Om de felbegeerde buikspieren te krijgen zul je verschillende buikspieroefeningen moeten doen en vooral heel goed op je voeding moeten letten. Je hebt namelijk 4 verschillende soorten buikspieren die ervoor zorgen dat je een wasbordje krijgt. Dit zijn de volgende spieren: De buitenste schuine buikspier (external abdominal oblique), binnenste schuine buikspier (internal abdominal oblique), dwarse buikspier (Transverse abdominis) en de rechte buikspier (rectus abdominis).

De rechte buikspier is de spier die hoofdzakelijk het 6-pack vormt. Dit zijn de 6/8 blokjes die van bovenaan je buik tot je schaambeen lopen. De blokjes worden gevormd omdat er 3 à 4 tussenpezen op de spier zit. De functie van deze spier is o.a. ervoor te zorgen dat je voorover kunt buigen.

De buitenste schuine buikspier
is de spier die je kunt zien aan de zijkant van je buik. Naast de blokjes van de rechte buikspier zijn soms extra schuine spieren te zien, dat zijn de buitenste schuine buikspieren. Ze liggen links en rechts naast de rechte buikspier en over de binnenste schuine buikspieren. Deze zorgen voor de extra blokjes van het zogenoemde 10-pack. De buitenste schuine buikspier is een skeletspier en is verantwoordelijk voor de rotatie en flexibiliteit van de wervelkolom. Verder zorgt hij voor het toenemen van de druk in de longen om uit te ademen.

De binnenste schuine buikspier ligt onder de buitenste schuine buikspier. Hij werkt samen met de buitenste schuine buikspier en zorgt voor extra ondersteuning samen met de buitenste schuine buikspier. Ze lopen in tegenovergestelde richting van de buitenste schuine buikspieren. Die hebben een v-vorm en de binnenste schuine buikspieren hebben meer een ^-vorm.

De dwarse buikspier
is ook een skeletspier en ligt aan de binnenkant van de schuine buikspieren. Deze spier zorgen voor een mooie taille. De dwarse buikspier oefent druk uit op de buikingewanden.En is nuttig bij buikpers, urineren, braken of bij een bevalling.

Het is helaas niet zo dat je een wasbord krijgt als je steeds dezelfde oefening blijft doen. Alle 4 de spieren moeten zodanig getraind worden dat ze allemaal sterker en groter worden. Daarbij zul je moeten werken aan het verlagen van je vetpercentage zodat de buikspieren zichtbaar zijn. Dit is het moeilijkste gedeelte.

Vrouwen hebben gemiddeld een hoger vetpercentage dan mannen. Dit is ongeveer 10% hoger bij vrouwen dan bij mannen en dat komt door onze vrouwelijke hormonen. Dat is nou eenmaal zo en daar kun je niets aan doen. Je kunt er wel voor zorgen dat jouw vetpercentage zo laag mogelijk komt. Om je buikspieren te kunnen zien moet je als man een vetpercentage van onder de 12% hebben. Dit is erg laag en kun je alleen bereiken door slechte vetten en suikers te vermijden. Vrouwen kunnen ook rond dit vetpercentage zitten maar hebben dan een hoger gezondheidsrisico zoals menstruatieklachten. (Voor vrouwen wordt aangeraden om een vetpercentage van tussen de 18% en de 22% te hebben). Vraag altijd een deskundige (trainer op een sportschool, dokter, dietist enz.) om advies over wat voor jou het beste vetpercentage is en hoe je daar het beste naartoe kunt werken.

Je vetpercentage verlagen, lukt niet alleen met sporten. Wanneer je supergoed sport, maar slecht eet zal je nooit een superstrak lichaam krijgen. Zoals ik al eerder heb gezegd, je bent wat je eet. Je voeding is je brandstof en wat je in je lichaam stopt zal ook datgene zijn wat voor de resultaten zorgt. Probeer de slechte vetten en suikers uit je dieet te schrappen en voldoende groente, fruit, proteïne en de goede koolhydraten binnen te krijgen. Het draait hierbij allemaal om de juiste balans. Teveel aan fruit geeft teveel suikers, teveel aan proteïnen kan je lichaam niet verwerken en dit wordt dan opgeslagen als vet. Dit vet zorgt ervoor dat de buikspieren waar je zo hard voor werkt in de sportschool niet te zien zijn. Eet gezond, eet clean, eet genoeg en zorg voor een goede balans op je bord en in de sportschool. Op deze manier krijg ook jij het bikinilichaam waar je van droomt!

En nu gaan sporten jij!

♡☮ Tatjana


Related Posts

Hoelahoepen als workout!!

Hoelahoepen als workout!!

Als klein meisje speelde ik vaak buiten. We gingen elastieken, touwtje springen of hoelahoepen. Ik werd dan ook superblij toen ik een hoelahoep opgestuurd kreeg van sportbay.nl. Nu is dit alleen niet precies de hoelahoep die ik als kind had, want in deze hoepel zit […]

Vlog 2: Shoot, de alpen en Eyecandy (Dutch)

Vandaag neem ik jullie mee naar de duitse Alpen. Hier heb ik de hele dag gewerkt voor een modellenshoot. Superleuk en gezellig omdat ik al vaker voor hetzelfde merk heb gewerkt en de mensen dus al ken. Verder maken jullie kennis met Goran een mannelijk […]



9 thoughts on “Hoe zit het nou met Buikspieren? (Dutch)”

  • Hoi!
    Ik ben nu al een tijdje ( 2 maand ) bezig met een paar kilo’s af te vallen. Sinds een maand loop ik ook hard. Dit doe ik om de dag en inmiddels kan ik 5 km lopen. Daar ben ik super blij ( en trots ) mee/op maar de kilo’s die ik eraf wil hebben gaan er niet af.. Ik probeer ook echt gezond te eten maar het helpt niet.. Heb je misschien nog tips ? Ik ben 1,62 meter lang en weeg op dit moment 61 kilo.. Ik kom van de 63 kilo! Ik wil graag naar de 58 kilo ( eigenlijk het liefst 56 kilo, maar dat is een doel voor over een paar maanden ). Ik begin ‘s ochtends met een broodje met appelstroop en drink 1 glas optimel + een glas water/ groene thee. ‘S middags eet ik hetzelfde en een stuk fruit en als tussendoortje eet ik ook 1 stuk fruit.. Moet ik hier misschien wat aan veranderen ? Ik hoop dat er dingen zijn die anders kunnen en dat de kilo’s er dan wel af gaan!

    • Hoi,

      Zoals ik het lees, maar Tatjana heeft er natuurlijk meer verstand van, ben je zeker wel gezond bezig. Maar aangezien je gaat hardlopen gaan je spieren zich meer ontwikkelen. Spieren wegen meer dan vet, dus wat dat betreft zou het kunnen verklaren dat je afvalrace iets langzamer gaat dan dat je zou willen. Mijn ervaring is persoonlijk, dat wanneer je veel meer kilo’s te verliezen hebt, dat het in het begin sneller gaat dan wanneer je er maar een paar kwijt wilt. Hou vol! Blijf je doel voor ogen zien. Maar desnoods een visionboard om je daar aan te helpen herinneren.

      Succes! X

      • Ik hoop/ denk dat het dan mijn spieren zijn! Ik had dus ook wel het idee dat ik er slanker uit zag maar dat ik niks was afgevallen.. Dank je voor je reactie! X

    • Als je nooit eerder echt gesport hebt, heb je in de afgelopen weken spiermassa opgebouwd. Waarschijnlijk heb je je vetpercentage verlaagd, maar omdat spieren zwaarder zijn dan vet lijkt het of afvallen niet lukt. Maak je geen zorgen om die kilo’s, het gaat erom hoe je eruit ziet! Ik ken mensen die even zwaar of zelfs lichter zijn dan ik, maar ze zien er wel veel zwaarder uit. Zolang je gezond eet en genoeg sport, zie je vanzelf verandering in je lichaam. Weight ain’t nothing but a number! 😉

      • Dat zou het dan inderdaad kunnen zijn. Ik had ook wel het idee dat ik slanker werd maar de weegschaal zei van niet 😉 dank je voor de tip!

    • Misschien 1 maaltijd (ochtend of middag) vervangen door een salade of iets anders met minder koolhydraten? 🙂 zelf ben ik sinds een maand of 3 mijn voeding gaan aanpassen en eet ik maar 1x per dag brood. Vaak maak ik dan ‘s middags een salade van quinoa en/of kip, merk dat door deze betere balans van eiwitten/koolhydraten het afvallen ook makkelijker gaat! 🙂

      En zoals al gezegd word: de weegschaal zegt niet alles! spieren wegen een stuk meer dan vet, je vetpercentage regelmatig laten meten zegt véél meer! 🙂

    • Hoi Tessa,

      Als dit het enige is wat je eet dan val je zeker niet af. Probeer zo gevarieerd mogelijk te eten. dus groente, fruit, noten, zaden en superfoods. ik zou de optimel laten staan. hij lijkt heel gezond maar als je naar de ingrediëntenlijst kijkt, dan zie je dat er toch behoorlijk veel suiker in zit. water en groene thee drinken is goed. En als je brood eet, ga over op spelt of volkoren brood. In tarwe en zeker wit brood zit suiker in en lege koolhydraten. Die geven niet voldoende voedingsstoffen af aan je lichaam. spelt brood geeft je een vol gevoel voor de hele ochtend, waardoor je geen hongergevoel gaat krijgen tussendoor. IS echt een aanrader!

      en ja nogmaals, probeer zo gevarieerd mogelijk te eten. Als je lichaam steeds hetzelfde krijgt qua voedingsstoffen dan gaat je lichaam alles opslaan omdat het bang is niet meer of andere voedingsstoffen binnen te krijgen. ik raad je echt aan een boek te lezen van Amber Albarda. Zij weet in haar boeken goed en duidelijk te vertellen wat gezond is en wat niet.
      ik hoop dat je hier wat aan hebt 😉

      • Ik eet altijd volkorenbrood. En dan echt het donkerste wat ik kan vinden haha. Maar dank je voor de tip over gevarieerd eten. Ga ik zeker proberen te doen!

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.


en English