10x meer positiviteit (Dutch)

10x meer positiviteit (Dutch)

We hebben allemaal wel eens een slechte dag. We voelen ons allemaal wel eens rot of minder goed. En iedereen heeft iets wat niet goed gaat in het leven. Zelfs de mensen waarbij altijd alles perfect lijkt te gaan hebben dingen die minder goed gaan. Het verschil is alleen dat de een hier makkelijker mee omgaat dan een ander. Wanneer je positief in het leven staat kan je veel beter met de minder leuke dingen omgaan en zal je zelf ook uiteindelijk een heel stuk gelukkiger zijn. Maar hoe doe je dat? Hoe wordt je zelfs op slechte dagen toch weer blij en happy? Vandaag heb ik voor jullie 10 tips om positiever te leven. Enjoy!

1. Smile
Lach vaker. Al is het maar een glimlach, al voel je je niet eens blij. Het is bewezen dat wanneer je vaker lacht, je positiever in het leven staat. Ook helpt het om een lach op te zetten als je je een keer niet zo blij voelt. Door het te faken, komen er alsnog stofjes vrij in je hersenen waardoor je toch echt vanzelf een stuk blijer wordt.2. Wees dankbaar
In plaats van je te focussen op wat je niet hebt en op wat er allemaal mis is, probeer je te focussen op wat je allemaal wel hebt. Heel veel mensen beseffen zich vaak niet hoe gelukkig ze eigenlijk mogen zijn met het leven dat zij leiden. Door heel bewust na te denken over de mooie dingen in jouw leven, zul je zien dat je het echt zo slecht nog niet hebt. Een tip: Schrijf voor het slapen gaan 5 dingen op waar je dankbaar voor bent. Dit kunnen kleine dingen zijn die overdag zijn gebeurt (voorbeeld: De zon scheen de hele dag) of grotere dingen (voorbeeld: Je bent heel dankbaar voor je mooie kinderen/huis/familie). Door hier even bij stil te staan, wordt je je bewust van de mooie dingen in je leven en ga je ook een stuk beter slapen.


3. Neem voldoende rust
Zorg dat je genoeg slaap krijgt. In de huidige maatschappij zijn we altijd maar in de weer. We denken altijd aan de volgende stap, de volgende dag en aan alle miljoenen dingen die gedaan moeten worden. Vaak krijgen we dan te weinig rust en rust is ontzettend belangrijk om al deze hectische dingen beter aan te kunnen. Een mens heeft gemiddeld ongeveer 8 uur slaap nodig. Zie je lichaam als je telefoon. Wanneer de batterij van je telefoon leeg is, moet deze opgeladen worden anders werkt hij niet. Slaap is het oplaadmoment van jouw lichaam en dus super belangrijk. Wanneer je te weinig slaap krijgt kost alles net iets meer moeite en raak je sneller geïrriteerd. Gun jezelf dus genoeg slaap zodat je weer uitgerust en blij wakker wordt en je dag al meteen een stuk beter begint.

4. Omring jezelf met positieve mensen
We kennen allemaal wel iemand die altijd maar negatief is, altijd maar klaagt, zeurt en altijd ergens wel een minpunt in ziet. Dit is zeer vermoeiend en het zorgt er letterlijk voor dat jij mentaal uitgeput raakt. Wanneer jij omringt bent met negatieve mensen zal dit ervoor zorgen dat jij je ook slechter zult voelen. Blijf daarom zoveel mogelijk bij deze mensen uit de buurt. Jij hebt al die negativiteit niet nodig. Zorg ervoor dat jij je omringt met positieve mensen. Als jij je een dag slechter voelt, zullen de positieve mensen om je heen jou vanzelf ook weer blij maken en jou motiveren en inspireren om alsnog het beste uit jezelf te halen.

5. Doe iets voor een ander
Anderen helpen is eigenlijk een cadeautje voor jezelf. Het zorgt er namelijk voor dat jij je echt veel beter gaat voelen omdat je weet dat je een ander hebt geholpen. Geven loont meer dan krijgen. Wanneer jij een ander gelukkig ziet door iets wat jij hebt gedaan is dat heel erg mooi en daarbij inspireer jij de ander misschien ook weer om anderen te helpen. Op deze manier maken we de wereld een stukje mooier en daar heb jij aan bijgedragen. Helpen hoeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Soms kan het al zo simpel zijn als glimlachen naar de mensen tijdens de ochtendspits, een kop koffie voor je collega of ouders maken, een oud vrouwtje helpen met haar zware tas of iemand voor laten gaan bij de kassa. Wil je meer? Kijk dan of je ergens vrijwilligerswerk kunt doen.

6. Stel doelen op
Maak een lijstje voor jezelf met doelen die je wilt bereiken in je leven. Wil je die topfunctie op je werk? Wil je die extra vakken behalen? Of wil je aan het eind van het jaar 5 kg kwijt zijn. Schrijf deze doelen op. Schrijf op wat je moet doen om je doel te behalen en hoelang het ongeveer kan duren. Wees wel realistisch. Je raakt bijvoorbeeld die 5 kg niet binnen 1 of 2 weken kwijt. Het helpt vaak om te beginnen met het opschrijven van 5 kleine doelen voor de komende paar maanden. Op deze manier werk je veel gerichter naar je doel toe en ben je je ook veel bewuster van wat je nog moet doen om deze doelen te behalen. Vergeet niet om jezelf ook te belonen voor de kleine overwinningen die je tussendoor behaald. Wil je 5 kg afvallen en je bent 1 kg kwijt? Beloon jezelf dan met bijvoorbeeld die ene mooie lipgloss die je al zolang wilde.

7. Zorg voor positieve gedachten
Probeer je gedachten zo positief mogelijk te houden. Gaat er iets mis, denk dan liever aan wat je ervan hebt geleerd en wat je de volgende keer beter kunt doen. We zijn vaak veel te streng voor onszelf en kunnen ons helemaal ongelukkig denken door te piekeren. Vermijd dit zoveel mogelijk. Probeer alles een “silver lining” te geven. Oftewel probeer in alles iets positiefs te vinden. Heb je je bus gemist? Dat is vervelend, maar je hebt daardoor wel die ene leuke man ontmoet die ook op de volgende bus stond te wachten. Heb je je koffie gemorst? Jammer, maar je hebt tijdens het zoeken naar een ander shirt wel weer die ene leuke trui in je kast gevonden. Alles gebeurt met een reden. Probeer de dingen van de positieve kanten te bekijken. Je kunt ook een visionboard maken. Verzamel foto’s/plaatjes of teksten die jou inspireren, waar jij blij van wordt of van dingen die jij uiteindelijk wilt bereiken. Plak deze op een groot vel papier en zet het ergens neer zodat je er vaak naar kijkt. Op deze manier zie jij elke keer dromen en blije dingen waar jij geïnspireerd van raakt en zo zullen je gedachten ook een stuk positiever zijn.

8. Wees lief voor jezelf
Vaak zijn we ontzettend kritisch over onszelf. Het is voor de meeste mensen veel makkelijker om iets negatiefs over zichzelf te vinden dan iets positiefs. Wees daarom wat liever voor jezelf, hou wat meer van jezelf. Accepteer jezelf zoals je bent en probeer niet iets te zijn omdat een ander dit wilt. Als jij van madeliefjes houdt, maar iedereen om je heen vindt rozen mooier betekent dit niet dat jij ook verplicht van rozen moet houden. Jij bent uniek en speciaal omdat jij je eigen persoon bent en dat is iets om heel erg trots op te zijn. Een trucje is om iedere dag bij het opstaan iets liefs tegen jezelf te zeggen. Doe dit op een vast tijdstip en maak het een gewoonte. Benoem bijvoorbeeld iedere dag voor het tandenpoetsen iets moois van jezelf. Doe dit terwijl je naar jezelf kijkt in de spiegel. Het mag iets moois zijn van je innerlijk of je uiterlijk, zolang het maar iets liefs is. Dit is echt niet raar en je mag best trots zijn op jezelf!

9. Doe iets waar je bang voor bent
Iedereen heeft dingen die ze eng vinden. Probeer je angsten onder ogen te zien en te overwinnen. Vindt je het eng om voor anderen te spreken, geef dan een presentatie. Oefen dit bij mensen waar je je gemakkelijk bij voelt en probeer dit voor een steeds groter publiek te doen. Op een gegeven moment zul je zien dat het echt zo eng nog niet is en je zult je ontzettend goed en trots voelen omdat je een angst hebt overwonnen. Je hebt iets gedaan waarvan je nooit had verwacht dat je dit kon. Het lijkt misschien eng maar er is niets wat jij zelf niet kan!

10. Zorg voor beweging
Sporten maakt blij! Wanneer je sport komen er stofjes genaamd endorfines vrij in je hersenen. Deze stofjes zorgen ervoor dat jij je gelukkig en blij voelt. Dus sleep jezelf vooral wanneer je een slechte dag hebt gehad naar de sportschool en maak jezelf weer blij. Daarnaast zul je ook nog eens supertrots op jezelf zijn omdat je goed voor je lichaam zorgt!

www.dancyfood.nl


Related Posts

WHAT DOES IT MEAN TO SUFFER FROM BULIMIA NERVOSA?

WHAT DOES IT MEAN TO SUFFER FROM BULIMIA NERVOSA?

You feel sick and run towards the bathroom. It feels horrible when you’re sick. However, for some people having to throw up is part of their daily routine, a compulsive habit they got from a fear of losing control over their body. This is a […]

It’s my birthday, It’s my birthday!!!!! (Dutch)

It’s my birthday, It’s my birthday!!!!! (Dutch)

17 augustus WHOOP WHOOP!! Het is vandaag mijn verjaardag!!! Yeah!! Vandaag is een speciale dag want het is mijn verjaardag! Ik zit vandaag de hele dag lekker in de spa, lekker helemaal niets doen en compleet relaxen. ❤ Happy Birthday aan iedereen die ook vandaag […]



Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.